Tudtad, hogy a világ második kötélvasútja Budapesten indult útjára?
Az említett kötélvasút nem más, mint a mi szeretett Budavári Siklónk, ami 1987 óta az UNESCO Világörökség listáján is szerepel.
A Sikló gróf Széchenyi István fiának, Széchenyi Ödönnek köszönhetően vált Budapest Duna-parti látképének szerves részévé. Ödön lyoni utazásáról hazatérve kezdeményezte annak megépítését az ott látott hegyi kötélvasút mintájára.
A csodálatos panorámát kínáló siklót 1870. március 2-án avatták fel, s népszerűségét bizonyítja, hogy 1873-ban már 1,5 millió(!) utast szállított.
A Széchenyi lánchíd budai hídfőjét és a Budavári Palotát összekötő vonal 95 méter hosszú, az állomások közti szintkülönbség pedig 50 méter. Ezen a szakaszon közlekedett zavartalanul 75 éven keresztül a két kocsi, „Gellért” és „Margit”, majd sajnálatos módon a második világháború alatt bombatalálat érte, mely elpusztította az egyik kocsit és a felső állomás épületét. Bár az alsó épület és a gőzgép, mely a siklót hajtotta épen maradt, a BSZKRT mégis úgy döntött, hogy a vasút helyreállítása helyett autóbuszokkal kívánja megoldani az ottani közlekedést.
Ám a sikló története szerencsés fordulatot vett miután megalakult az ún. „Sikló Bizottság”, mely 1968-ban kezdeményezte a sikló helyreállítását. Hosszas várakozás és megannyi terv elkészülte után 1986. június 4-én Gellért és Margit ismét útjára indult.
Napjainkban is töretlen népszerűségnek örvend, az évi utaslétszám 500.000 és 1.000.000 közöttire tehető.
(képek forrása: BKV, https://budavar.btk.mta.hu/
https://www.wikipedia.org/
https://tripsinthecity.blog.hu/)